ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ
Анотація
У статті виявлено, що досліджуючи процеси зайнятості населення за останній період, можна говорити про те, що ринкова трансформація економіки зумовила масштабні перетворення як у сфері економічних відносин, так і у сфері структурної модернізації виробництва. Встановлено, що зміна суспільних відносин відбувалася паралельно зі змінами у розвитку продуктивних сил у напрямку від класично- індустріальних до інформаційно-високотехнологічних. Визначено, що проведення економічних реформ, що пов’язані з трансформацією відносин власності, підсилили процеси руху робочої сили з державного у приватний сектор, у тому числі в малий бізнес і підприємництво, при цьому, важливим напрямком трансформації зайнятості є структурна перебудова економіки, яка здійснювалася на макро-, мезо- і мікрорівні та зумовила формування нових пропорцій зайнятості, посилення міжрегіонального та міжгалузевого руху робочої сили, а також виникнення диспропорцій між якісними характеристиками робочої сили і робочих місць.
У статті увага зосереджена саме теоретичним засадам державного регулювання зайнятості населення, а тому з теоретичного погляду регіональний ринок праці є комплексом соціально-економічних відносин, що проявляються одночасно в різних формах та видах зайнятості населення у певному регіоні. Водночас будь-який регіон держави має особисту структуру, форми, види й тенденції зайнятості, має різні рівні оплати та доходів мешканців, методику регулювання ринку праці місцевими органами влади. З огляду на це, встановлено, що важливу роль відіграють як з теоретичного, так і з практичного погляду вивчення тенденцій, форм, видів зайнятості населення в конкретному регіоні, вияв змог їх регулювати на ринку праці, щоб продуктивно застосувати трудовий потенціал, підвищити рівень та якість життя населення. Проаналізувавши основні підходи науковців до визначення досліджуваного поняття, запропоновано власне визначення зайнятості населення.